استان البرز, جلسات, کرج

رفع مشکلات شهرک های صنعتی البرز همراهی دستگاه های اجرایی را می طلبد

 مدیران و نمایندگان شهرک های صنعتی البرز در نشست اخیر با مسوولان خانه صنعت، معدن و تجارت استان ، ضرورت همراهی و مساعدت دستگاه های اجرایی ذیربط در رفع مشکلات این شهرک ها را مورد تاکید قرار دادند.
 به گزارش روابط عمومی خانه صمت البرز، شرکت کنندگان در این نشست همچنین تشکیل جلسات مستمر کارشناسی با حضور مدیران اقتصادی و صنعتی البرز با هدف رفع موانع پیش روی شهرک های صنعتی استان را اقدامی راهگشا در تقویت تولید و صادرات استان عنوان کردند.
   فعالان اقتصادی در این نشست همچنین ضمن طرح اهم چالش هایی که عمدتا ضربه به بخش تولید و صادرات را نشانه گرفته است، ضرورت برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشکلات را مورد تاکید قرار دادند.
اختصاص سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی
نصیر نور افکن معاون حوزه  فنی و عمران شهرک صنعتی سیمین دشت گفت: در شرایطی که شهرک های صنعتی البرز برای بهسازی و نوسازی زیرساخت ها با مشکل تامین نقدینگی مواجه اند، شهرداری های استان نسبت به بازپرداخت “سه درصد ارزش افزوده تولید” به شهرک‌ها را اقدام کنند تا جهت پیشگیری از روند استهلاک زیر ساخت های این شهرک ها هزینه شود.
معاون حوزه فنی و عمران شهرک صنعتی سیمین دشت تصریح کرد: بازگشت وجوه سه درصد مالیات بر ارزش افزوده مطالبه اصلی صنعتگران شهرک صنعتی سیمین دشت و دیگر شهرک های صنعتی استان است.
  نورافکن افزود: برای تکمیل زیر ساخت ها از جمله به روز رسانی تصفیه‌خانه‌ها ، مرمت آسفالت، ترمیم شبکه های آب و برق و مبلمان شهرک های صنعتی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: درصورتی که شهرداری ها به وعده و وعیدها برای بازگشت وجوه سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی البرز اقدام کنند، بخشی از هزینه های مرمت و بازسازی زیرساخت های این شهرک ها تامین خواهد شد.
هماهنگی با شهرک های صنعتی برای صدور پروانه های صنفی ضروری است
   وی همچنین صدور پروانه های صنفی صادرات محور در شهرک های صنعتی استان را بسیار ضروری عنوان کرد.
معاون حوزه فنی و عمران  شهرک صنعتی سیمین دشت گفت: در این زمینه بارها ضمن نامه نگاری با شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت این مهم را مطرح کرده ایم، اما همچنان با مشکل عدم هماهنگی در این زمینه مواجه هستیم.
   قطع موردی آب و برق مشکل حاد صنعت در بستر تولید و صادرات است
 نماینده 12 منطقه صنعتی فعال استان البرز (منطقه کاوش) به انبوه مشکلات ناشی از قطع برق ، آب و گاز در این منطقه  و اثرات منفی آن در تولید و صادرات اشاره کرد.
   یعقوب جعفری گفت: معمولا روز های یکشنبه و سه شنبه برق این منطقه مهم تولیدی قطع می شود ضمن آنکه روزهای پنج شنبه و جمعه هم که تعطیل رسمی است.
   وی افزود: بدین ترتیب شرکت های صنعتی این منطقه با کوهی از مشکلات در مسیر تولید روبه رو هستند و این معضل حتی ارتباط با خارج از کشور و فعالیت های صادراتی را با اختلال همراه کرده است.
   وی اضافه کرد: بارها اثرات منفی ناشی از قطع آب و برق در انجام تعهدات به متقاضیان داخلی و خارجی و خسارات سنگین ناشی از این مشکل را به مسوولان ذیربط اعلام کرده ایم، اما تاکنون برای رفع آن چاره اندیشی نشده است.
نماینده “منطقه صنعتی کاوش” گفت: همزمان با قطع برق، آب مورد نیاز صنایع این منطقه  نیز که از طریق چاه ها تامین می شود قطع می شود.
  جعفری افزود: از سال 92 تا کنون برای تبدیل این منطقه مهم و صادرات محور  به یک شهرک صنعتی را مورد پیگیری مستمری قرار داده ایم و در این راستا حتی با نهاد ریاست جمهوری نیز مکاتبه داشته ایم و امیدواریم این خواسته به حق با موفقیت درحد انتظار همراه شود.
وی ادامه داد: در پی دستور حوزه معاونت ریاست جمهوری مقرر شد همراه با تبدیل مناطق صنعتی استان تهران به شهرک های صنعتی، قرار بود منطقه کاوش البرز نیز به شهرک صنعتی تبدیل شود، اما این اتفاق مهم در مورد استان ما عملیاتی نشد. زمینه برای ایجاد اشتغال 2 هزار نیروی جدید در منطقه کاوش مهیا می شود .
   وی اظهار کرد: با تبدیل منطقه صنعتی کاوش به شهرک صنعتی، بستر برای افزایش تولید فراهم خواهد شد و این مهم قطعا با جذب و اشتغال 2 هزار نیروی کار جدید  فراهم خواهد شد.
پرداخت مبالغ کلان به شهرداری مانع ساخت و ساز در بخش صنعت شده است
   نماینده “منطقه صنعتی کاوش” گفت: یکی از دلایل لزوم تبدیل این منطقه به شهرک صنعتی را هزینه های هنگفت شهرداری بابت ساخت و ساز ها در بستر ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی وصنعتی عنوان کرد.
جعفری گفت: هم اکنون که به عنوان شهرک صنعتی مطرح نیستیم و تحت نظارت شهرداری فعالیت می کنیم ، باید رقم های نجومی بابت احداث کارخانه ها به شهرداری پرداخت کنیم.
   وی افزود: به عنوان شاهد مثال اگر فرضا ساخت و ساز یک واحد تولیدی 120 میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد، باید 80 میلیارد تومان آن را بابت موارد مورد درخواست شهرداری پرداخت کنیم.
وی گفت: دراین صورت با مابقی این مبلغ تخصیصی تنها می توانیم هزینه های خرید آجر و  سیمان را پرداخت  کنیم.
   وی ادامه داد: در صورتی که منطقه صنعتی کاوش استان البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود، مشکل حاد امنیت شهرک صنعتی نیز که از اهمیت بالایی برخوردار است برطرف خواهد شد ، زیرا در این صورت ورود و خروج منطقه مورد رصد قرار خواهد گرفت.
خاموشی های بدون اعلام قبلی عمده ترین مشکل شهرک صنعتی نظرآباد است
   مدیر شهرک صنعتی نظرآباد نیز در این نشست قطع برق دو روز در هفته و خاموشی های بدون اعلام قبلی را مهمترین مشکلات این شهرک صنعتی عنوان کرد.
   احمد قربانخانی گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی نظر آباد یک شهرک صنعتی تخصصی غذایی و دارویی است ، با قطعی برق خارج از برنامه، تمام مواد اولیه  آنها دور ریز و از حیز انتفاع خارج می شود.
  وی افزود:  قطعی برق تایم کاری صنعتگران این شهرک را به کمتر از سه روز کاهش داده است و دو  روز پایان هفته (پنجشنبه و جمعه) هم تعطیل است و بدین ترتیب عملا ظرفیت تولید واحد های صنعتی ما 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.
   وی از قطعی برق خارج از برنامه و اعلام نشده به عنوان یک معضل در تولید محصولات غذایی نام برد و گفت: به عنوان مثال یک واحد تولید بستنی با قطع برق خارج از برنامه چند هزار لیتر شیری که  برای تولید بستی استفاده کرده ضایع و از چرخه تولید خاج و دور ریز می شود.
  وی ادامه داد: قطعی برق بدون برنامه علاوه بر دور ریز مواد اولیه مشکل حاد در بازگرداندن دستگاه ها به حالت اولیه را همراه دارد که این مشکل همواره زمان‌بر و موجب تحمیل هزینه های اضافی است.
  وی با اشاره به وجود چند هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح منطقه خطاب به سازمان آب و دیگر متولیان ذیربط گفت: برای رعایت عدالت در مصرف آب ضروری است با قاطعیت نسبت به مسدود کردن چاه های غیر مجاز اقدام شود و در مقابل برای چند حلقه چاه مجاز مجوز صادر کنند تا تامین نیاز ضروری بخش تولید، صادرات و ایجاد تحول درخور توجه در اقتصاد جامعه را تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *