استان البرز, اصلی, کرج

صنعت پلاستیک و پلیمر با سه چالش حاد در بستر تولید مواجه است

عضو هیات مدیره  انجمن پلاستیک و پلیمر ایران از “گرانی مواد اولیه” ، “مهاجرت نیروی های متخصص”  و “ضعف در مدیریت تامین حامل های انرژی” به عنوان سه  چالش حاد این صنعت در بستر تولید نام برد.

 به گزارش خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز، فرزاد داودی گفت: در شرایطی که صنعت پلاستیک و پلیمر کشور با دهها سال سابقه درخشان همواره در بازار صادرات حضوری فعال داشته است متاسفانه در سال های اخیر مشکلات حاکم بر این صنعت زمینه صادرات را با کاهش همراه کرده است.

دولت دلایل کاهش صادرات صنعت پلاستیک کشور را پیگری کند 

وی افزود: نظر به اینکه  دولت سیزدهم همواره ضرورت رفع موانع تولید و تحول در اقتصاد را مورد تاکید قرار داده است، از دستگاه های اجرایی ذیربط تقاضا داریم دلایل کاهش صادرات صنعت پلاستیک و پلیمر کشور را تحت بررسی و پیگیری قرار دهند تا همچون گذشته های دور و نزدیک بتوانیم حضور پررنگ در بازار صادرات را تجربه کنیم.

گرانفروشی مواد اولیه تولیدی در پتروشیمی اوج بی انصافی است 

وی با اشاره به گستردگی، تنوع و اشتغال زایی بالای صنعت پلاستیک و پلیمر کشور گفت: گرانفروشی غیر قابل توجیه مواد اولیه توسط صنایع پتروشیمی اوج بی انصافی است و این مشکل به صنعت صادرات محور ما ضربه ای کاری وارد کرده است.

وی ضمن گلایه از افزایش بی رویه قیمت انواع مواد اولیه اظهار کرد: به عنوان مثال اخیرا پتروشیمی بنا به دلایل مبهم قیمت هر کیلو گرم “پلی پروپلین” را 10 هزار تومان افزایش داده است.

وی افزود: روند افزایش های نامعقول قیمت ها، صنعت پلاستیک و پلیمر استان البرز و کشور که با شرکت های بالادستی قرارداد منعقد کرده اند و ملزم  به رعایت تعهدات خویش می باشند را دچار سرگردانی کرده است.

وی ادامه داد: گرانی های بدون حساب و کتاب مواد اولیه به مرزی رسیده است که تولیدکنندگان  صنایع پلاستیک و پلیمر بعضا با چالش حاد کاهش سرمایه گردش روبه رو شده اند.

عضو هیات مدیره انجمن پلاستیک و پلیمر البرز با اشاره به اینکه این انجمن دارای 320 عضو در شاخه های مختلف است از صنعت پلاستیک استان البرز در این راستا به عنوان یک قطب مهم صنعتی کشور نام برد.

صنعت با چالش حاد مهاجرت نیروی ماهر مواجه است

داودی روند رو به افزایش مهاجرت نیروهای کاردان و متخصص و نیز کمبود کارگر ماهر را چالشی جدی و در صنعت پلاستیک و پلیمر کشور  ذکر کرد.

وی گفت: منابع انسانی به ویژه نیروی های تحصیل کرده این صنعت به خصوص درحوزه مدیران میانی بعضا درحال جمع آوری و مستند سازی رزومه هایشان هستند تا در فرصت مناسب به خارج شدن از کشور مهاجرت کنند.

وی ضرورت برنامه ریزی با همراهی دولت برای رفع این مشکل  را مورد تاکید قرار داد و افزود: در صورتی که برای ترغیب نیروهای ماهر و کاردان صنعت پلیمر و پلاستیک برنامه ریزی نشود، در آینده نه چندان دور نظاره گر کاهش شدید نیروی کار در این صنعت خواهیم بود.

  قطع برق و حامل های انرژی مشکلی مهم در کاهش حضور در بازار جهانی است

   عضو هیات مدیره  انجمن پلاستیک و پلیمر ایران اظهار کرد:  نگران آنیم که درصورت تداوم گرانی مواد اولیه و قطع مستمر برق در تابستان سال آتی به صورت کامل با بازار جهانی صادرات خدا حافظی کنیم.

داودی ضمن درخواست از مسوولان ذیربط برای رفع این مشکلات گفت: درفصل گرمای امسال تنها در شهرک صنعتی کوثر استان البرز افزون بر 8 واحد تولیدی به دلیل نوسانان ناشی از قطعی برق بالغ بر یک میلیارد تومان تومان خسارت دیدند.

وی ادامه داد: با قطع برق موتور های صنعتی این صنایع معیوب و از حیث انتفاع خارج شدند و به لحاظ تحریم ها ترمیم و بازسازی خط تولید آنان با تاخیر سه ماهه در خط تولید همراه شد.    وی با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی مسوولان دستگاه های متولی برق، به صنعتگران نیز توصیه کرد صرفه جویی در مصرف برق را مورد توجه قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *