یادداشت

شارپو پرتو ایرانیان شرکت فعال در حوزه پرتو دهی

پرتوها به طور گسترده و با رشد روز افزون در صنعت، کشاورزی و علوم پزشکی کاربردهای گوناگونی دارند. در جهان امروزی بهداشت محصولات اهمیت داشته و یکی از مهمترین کاربردهای فناوری پرتودهی، استفاده از آن در صنعت مواد غذایی به منظور کاهش آلودگیها  و افزایش  ماندگاری محصولات و نیز استریل کردن محصولات پزشکی و یکبار مصرف و تولیدات بهداشتی است. دانش و فناوری هسته ای از ابزار مهم در پژوهش های کشاورزی است و در اجرای طرح های سالم سازی و افزایش تولید و کنترل آفات و بیماریهای محصولات کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد.

صنعت آرایشی و بهداشتی یکی از پرسودترین صنایع در جهان است. در طول تاریخ توجه به آراستگی و زیبایی همیشه مورد توجه بوده و امروزه این مقوله بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. افزایش استقبال از محصولات آرایشی و بهداشتی موجب شده که بسیاری از شرکتهای تولیدی به ارائه محصولات آرایشی و بهداشتی متنوعی بپردازند . ایمن و سالم بودن این محصولات دغدغه اصلی در انتخاب و مصرف آنها است به گونهای که ” آلودگی میکروبی لوازم آرایشی و بهداشتی ” به عنوان پیامد عصر مصرفگرایی شناخته میشود. روشهای مختلفی برای کاهش بار میکروبی این مواد در جهان استفاده میشود اما یکی از ارزانترین و بی خطرترین روشها، پرتودهی گاما است که در بسیاری از کشورهای جهان کاربرد دارد.

شکل 1. عملیات پرتودهی کالا.

بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای موردنیاز جامعه یکی از مهمترین حوزههای اقتصادی کشور محسوب میشود و با توجه به ظرفیت تولیدی کشور که غالباً محصولات کشاورزی بوده و دارای اهمیت راهبردی است و فناوری پرتودهی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی، افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی )زراعی و باغی(، دامی و شیلات کشور موثر میباشد. هرساله بخش قابل توجهی از محصولات مختلف کشاورزی به دلایل متعددی از بین میرود. سالانه  25 الی 30 درصد محصولات کشاورزی تولید شده در کشور به دلایل متعددی فاسد میشوند که این مقدار حدود  3 درصد از کل ضایعات تولیدات کشاورزی و دورریز مواد غذایی در جهان است. با استناد بر همین آمار سالانه بیش از 120 میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید میشود که از این رقم بیش از 30 میلیون تن از بین میرود. اتلاف و ضایعات محصولات کشاورزی در ایران به اندازه ای است که میتواند غذای یک کشور 15 میلیون نفری را تأمین کند.  در میان حدود 60 محصول باغی و زراعی عمده مورد مطالعه، حدود 90 درصد ضایعات مربوط به 20 نوع محصول (ازجمله گندم، گوجه فرنگی، سیب زمینی، چغندر قند، انگور، نباتات علوفهای، دانهه ای روغنی، سیب، ذرت دانه ای، پرتقال، سبزیجات، شلتوک، جو، پیاز، هندوانه، نارنگی، یونجه، خرما، لیمو شیرین و خربزه) میباشد. همچنین سالانه حدود 2 میلیون تن میوه و سبزی تولیدشده در ایران، به علت نبود امکانات نگهداری از بین میرود. با استفاده از فرایند پرتودهی میتوان غالب این محصولات را پرتودهی و از فساد آنها جلوگیری کرد.

شرکت دانش‌بنیان شارپرتو ایرانیان از سال ۱۳۸۹ با هدف اصلی ساخت و راه‌اندازی و بهره‌بردای از سایت‌های پرتودهی هسته‌ای گاما کار خود را آغاز کرد. این شرکت دارای تیم‌های اجرایی و فنی، متشکل از متخصصان مدیریتی، هسته‌ای، سازه‌ای، میکروبیولوژیست و برق و مکانیک است. اولین سایت پرتودهی هسته‌ای گاما به نام شهید شهریاری در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده و هم اکنون بهره‌برداری می شود. این سایت به عنوان تنها سایت بخش خصوصی فعال در زمینه پرتودهی هسته‌ای گاما، با دارا بودن ظرفیت مطلوب خدمات پرتودهی، در حال ارائه خدمت به صنایع مختلف کشور است. تاسیس سامانه پرتودهی در اشتهارد  نیز توسط این شرکت در دست اجرا می باشد و انشااله با شروع بهره برداری از سایت پرتودهی اشتهارد، این شرکت آماده خدمت رسانی به  صنایع متقاضی پرتودهی در این منطقه خواهد بود.

شرکت دانش بنیان شارپرتو ایرانیان کد 10320446643

دفتر: تهران، بزرگراه جلال آل احمد، روبروی دانشگاه تربیت مدرس، کوی پرنده، کوچه اول، پلاک 6، طبقه 5،  کارگاه: استان البرز، اشتهارد، پلنگ آباد،  https://gammaspi.com  ۰۲۱۸۸۰۰۹۰۵۴ و ۰۲۱۸۸۰۰۹۰۵۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *